czwartek, 22 maja 2014

Makaron ze szparagami i cukinią pod beszamelową kołderką

Królowie wiosennych warzyw, czyli SZPARAGI.
Są skarbnicą składników mineralnych i witamin. Zielonych szparagów nie trzeba obierać przed gotowaniem, w związku z tym posiadają najwięcej właściwości odżywczych i prozdrowotnych, ponieważ pod skórką znajduje się całe ich bogactwo. Dodatkowo są niskokaloryczne, zawierają tylko 18 kcal na 100 g.
Do najważniejszych składników mineralnych i witamin występujących w szparagach zaliczyć można:

  • witaminy z grupy A, C i E oraz beta-karoten - dbają o kondycję skóry, włosów oraz paznokci
  • kwas foliowy - oprócz tego, że odpowiada on za prawidłowy rozwój płodu, spowalnia procesy starzenia  a także wspomaga regenerację komórek 
  • asparagina - wpływa pozytywnie na pracę nerek oraz odpowiada za prawidłowy poziom nawodnienia organizmu
  • błonnik - poprawia perystaltykę jelit
  • inulina - wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego
  • glutation - wspomaga pracę układu odpornościowego, wpływa pozytywnie na proces oczyszczania organizmu z toksyn przez wątrobą a także zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych 
  • a także pierwiastki takie jak: magnez, potas, wapń, fosfor
Jak gotować szparagi?
Zielone nie wymagają obierania ze skórki. Należy tylko obciąć zdrewniałe końcówki.
Szparagi najlepiej gotować w wysokim, wąskim garnku, na stojąco, tak aby główki nie były zanurzone w wodzie. Są one bardzo delikatne, dlatego najlepiej jeśli miękną pod wpływem pary wodnej. Dobrze jest związać je naturalną nitką lub wstążeczką, aby stały pionowo podczas gotowania. Wodę należy lekko posolić, można dodać odrobinę masła. Zielone szparagi gotujemy ok 10 minut. Ugotowane powinny być miękkie, ale mogą się rozpadać.

Składniki:
pęczek szparagów zielonych świeżych ok 450 g
cukinia
makaron pełnoziarnisty 200 g
przyprawy do smaku ( ja użyłam przyprawy do sałatek i warzyw)

Sos beszamelowy:
50 g masła
3 łyżki mąki
2 szklanki mleka (ja użyłam ryżowego)
szczypta gałki muszkatołowej
szczypta soli
szczypta pieprzu 

Przygotowanie:
Szparagi myjemy, odcinamy zdrewniałe końcówki i gotujemy według przepisu powyżej.
Ugotowane kroimy na cząstki.
Cukinię myjemy, kroimy w plasterki i podsmażamy aż zmięknie ( ja smażyłam na patelni grillowej).
Dodajemy pokrojone szparagi i jeszcze chwilę podsmażamy. Doprawiamy do smaku.
W międzyczasie gotujemy makaron według przepisu na opakowaniu.
Sos beszamelowy przygotowujemy następująco: masło roztapiamy na patelni, do masła wsypujemy mąkę i gotując na małym ogniu cały czas mieszamy. Dodajemy mleko i nadal mieszając doprowadzamy sos do zgęstnienia. Jeśli jest za gęsty można dodać mleka, jeśli za rzadki trochę mąki. 
Makaron z warzywami polewamy sosem beszamelowym.

SMACZNEGO !!!